A fenti címmel jelent meg a múlt év végén Dr. Vaszari Tamás közgazdász kutatóval közösen írt szakkönyvünk.
Az elmúlt három évtizedben végzett felnőttképzési, oktatói és tanácsadói munkánk során több ezer magyar cég mindennapjaiba nyerhettünk bepillantást. 1990. óta cégvezetők százaival készítettünk interjút, vagy beszélgettünk velük informálisan arról, hogy miként látják a magyar piacot, illetve mitől lettek sikeresek. Az esetek túlnyomó többségében ugyanazt a választ kaptuk: a cég sikere mögött a legtöbb esetben a hatékony marketing és a jól végzett értékesítési munka áll.
Vilfredo Pareto olasz szociológus a társadalmi egyenlőtlenségek vizsgálata során már 1906-ban kimutatta, hogy a következmények 80%-áért az okok 20%-a felelős. Azt tapasztaltuk, hogy az üzleti élet sem sokban különbözik a világ egyéb történéseitől, mert itt is az összes megtett lépés 20%-a okozza a következmények 80%-át. Az előbbi ok miatt a könyv írása során eltekintettünk a marketing hagyományos szervezeti felépítésétől, és arra törekedtünk, hogy kiválasszuk azokat a lépéseket, amelyek valóban felelősek a cég sikereiért. A következő nyolc fejezetben sorra vesszük azokat a feladatokat, amelyek kulcsszerepet játszanak az eredményes üzleti működésben.
Az egyes témakörök kiválasztása során egy igen érdekes összefüggésre lettünk figyelmesek. A legfontosabb nyolc marketingfeladat mindegyike az emberi kapcsolatokhoz kötődik. A marketing új irányzatai közül igen sok fordul a matematikai modellezés vagy a multimédiás és egyéb technikai eszközök alkalmazása felé. A mi véleményünk azonban továbbra is az, hogy a mindennapi feladatok során az emberi kapcsolatok építése és fenntartása, valamint a megfelelő kommunikáció játssza a főszerepet.
A piacelemzéssel és az üzleti tervezéssel foglalkozó fejezetek a megfelelő felkészültséget szolgálják. Meggyőződésünk, hogy csak egy világos, átgondolt koncepció megvalósítása hozhat eredményt. A piac azonban nem konstans, hanem állandó változásban van, ezért a cégvezetőnek rugalmasnak is kell lennie. Ez csak akkor lehetséges, ha az illető biztos a dolgában, átlátja az alapvető összefüggéseket, és pontosan tudja, hogy egy körülmény változása esetén pontosan miként kell átalakítania az előre kidolgozott terveket.
A brandépítés, a promóció és a reklámszövegírás a sikeres kommunikáció alapelemei. Ha azt szeretnénk, hogy a cégünk és a termékünk megfelelő fogadtatásban részesüljön, akkor olyan üzenetet kell eljuttatnunk a potenciális vásárlókhoz, amely képes megszólítani és vásárlásra ösztönözni őket.
A kapcsolatmenedzsment és az ügyfélkör-építés a gazdasági válság utáni marketingeszközök slágereinek számítanak. Szembe kell néznünk a ténnyel, hogy Európában a következő 10 évben sem várható jelentős gazdasági növekedés. Ez azt jelenti, hogy nem számíthatunk új vásárlókra, vagy arra, hogy a vásárlások gyakorisága jelentős növekedést produkál majd. Egy ilyen helyzetben tehát a meglévő üzleti kapcsolatok ápolása és további fejlesztése alapozhatja meg a jövőbeni, stabil működést. Bízunk benne, hogy a hetedik és a nyolcadik fejezet bőven tartalmaz majd olyan ismeretanyagot, amelyeket az olvasó a mindennapi üzleti életben is alkalmazni tud.
A könyv megírásakor az volt a célunk, hogy egy eszközt adjunk az olvasó kezébe, ezért az egyes fejezetekben az ismeretanyagot gyakorlati feladatokkal egészítettük ki. A maximális hatékonyság elérése érdekében azt javasoljuk, hogy az olvasó a feladatokhoz érve néhány pillanatra álljon meg, s gondolja át, hogy az ő cégénél mi a gyakorlat, hogyan működnek a leírtak! Még hasznosabb, ha úgy dönt, hogy megfogalmazott dolgokat le is írja, s kiegészíti őket az előtte álló feladatokkal, illetve új célokkal.
A Mindennapi marketing című szakkönyvünket az érdeklődők az MSPR Üzleti Iskola honlapján tudják megrendelni.